I mange tilfælde opfattes blogging eller dét at have en hjemmeside som en nem opgave, hvor man blot skal bruge bloggens eller hjemmesidens egne redskaber til at holde det kørende. Hvis du er fritidsblogger og måske bare blogger for din egen skyld, er det heller ikke nødvendigt med andre værktøjer. Stræber du derimod efter en succesfuld blog eller hjemmeside, vil det være en fordel at sætte sig ind i, hvilken slags software, der kan gavne din blog eller hjemmeside.
SERPreme
SERPreme Rank tracker er et værktøj, der er godt til dig, der gerne vil optimere din blog eller hjemmeside og derfor har fokus på SEO. SERPreme holder styr på dine keywords - både dem, du allerede har brugt og dem, du gerne vil bruge. På den måde får du et godt overblik over dine mest anvendte keywords. Hvis du ikke har fået øjnene op for fordelen ved at bruge keywords, vil det måske endda gavne dig at begynde med SERPreme allerede fra begyndelsen. Brugen af keywords gør nemlig, at din blog eller hjemmeside kommer højere op i søgefeltet på Google, hvilket gør at flere vil kunne opdage din blog eller hjemmeside. På den måde kan du opnå flere klik, flere besøgende og flere reelle læsere og følgere.
Linktally
Når læserne klikker sig ind på din blog eller hjemmeside, vil der oftest være den mulighed at kunne dele indholdet til sociale medier som Facebook, Twitter eller LinkedIn. For at se hvor mange gange dit blogindlæg eller din artikel er blevet delt af læserne på sociale medier, kan du derfor benytte dig af Linktally.com. Her kopierer du blot linket ind til den pågældende artikel eller blogindlæg, og herefter kan du se, hvor mange delinger det har på de forskellige sociale medier. Det er gratis at bruge, så her skal man ikke være nervøs for at skulle smide en formue væk, for at styrke sin blog eller hjemmeside.
Buffer
Har du en blog eller en hjemmeside, vil du som regel også have en profil på Facebook eller Instagram, for at styrke dit brand. Et af de bedste værktøjer til Facebook er Buffer, som har den funktion, at distribuere dit indhold, når du har brug for det. Det kan være, at du allerede har lavet en analyse af, hvilke tidspunkter på dagen, det fungerer bedst at lægge indhold op på Facebook. Dette kan du tidsindstille Buffer efter, så indholdet kommer ud på et bestemt tidspunkt på dagen. Når indholdet er blevet lagt op på Facebook, kan du være klar til at interagere med dem, der eventuelt kommenterer på opslaget. På den måde viser du, at du er aktiv og gerne vil interagere med dine læsere.
Canva
Hvis du ikke allerede er bevandret i PhotoShop og InDesign, kan det være godt at begynde med Canva i stedet for, da det er nemmere at lære at redigere billeder i. I dette billedredigeringsprogram kan man både lege med tekst, billeder, tilføje logo og meget mere. Du kan altid hente gratis billeder på hjemmesiden Pixabay, hvis du ikke selv har mulighed for at tage dine egne billeder.
|