Som nyopstartet virksomhed i vores højteknologiske verden kan det være svært at få en fod inden for hos forbrugerne og få en markedsandel – særligt, hvis det, man sælger, er en populær kategori i forvejen. Så hvad gør man, hvis man gerne vil generere trafik til sin hjemmeside og dermed få flere besøgende og forhåbentlig kunder i butikken? Det kan du finde ud af i denne korte guide, der ser nærmere på en helt ny teknologibaseret virksomhedsløsning, der også passer til dig!
Undervurder ikke værdien af søgeord
Du ved formentlig, at Google er skruet sammen på en måde, så brugen af specifikke søgeord i høj grad afgør, hvor i søgefeltet din hjemmeside ligger. Det vil altså sige, at forbrugere i forbindelse med de produkter eller services, du sælger, benytter sig af en række søgeord for at finde frem til det, de søger. Det betyder naturligvis også, at du gerne vil bruge en del af disse søgeord, for netop at ligge højere i søgeresultaterne. Men vær opmærksom på ikke at bruge for mange – dette betragtes nemlig som ”snyd” af søgemaskinen, hvilket betyder en lavere placering.
Affiliate marketing er fremtiden
I denne forbindelse taler mange også om fænomenet affiliate marketing – eller inbound marketing, som i bund og grund er det samme. De to er ikke så meget en metode, som det er en måde at tænke på. Det drejer sig i bund og grund om at møde forbrugerne på deres niveau, der hvor de er og uden at pådutte dem et salg. Det betyder helt konkret, at du gerne skal skabe en mulighed for dem gennem samtale og engagement i stedet for blot at fortælle dem, at de skal købe dit produkt.
Man taler herved om det at drive forretning på en menneskelig måde. Her er slutmålet netop ikke at sælge dit produkt direkte – selvom det forhåbentlig er en god konsekvens af din indsats – men derimod at opfylde et behov, som din pågældende forbruger har i sit liv. På denne måde sikrer du dig, at du genererer positiv omtale i den pågældende forbrugers omgangskreds, fordi du netop har løst et problem.
Undersøg, hvad der er oppe i tiden
I forlængelse af ovenstående pointe er det derfor også vigtigt, at du er at finde, der hvor din forbruger er. Dette lægger sig tæt op ad affiliate marketing-teorien, som netop dikterer, at du som virksomhed skal opsøge kunderne på de sider, der interesserer dem, og som de går ind på - ikke for at købe et produkt, men for at læse om noget, der interesserer dem.
Derfor er det en god idé at undersøge, hvad der er oppe i tiden og hvad der er interessant for netop din forbruger, så du kan efterfølge disse spor. Det kan eksempelvis gøres via forskellige linksider såsom lankhuset.se, der netop samler nogle af tidens store historier og interesseområder, som generelt fylder meget. Her finder du altså emner, som du kan linke til, og sider, som kan linke til dig, hvorved begge sider ”løfter” hinanden på Google. Det er teknisk, men det er smart!
|